Επιστήμονες με επικεφαλής έναν Ελληνα ανακάλυψαν ότι υπάρχει «αυτόματος πιλότος» στον εγκέφαλο

ΕΠΙΣΤΗΜΗ 

Επιστήμονες με επικεφαλής έναν Ελληνα ανακάλυψαν ότι υπάρχει «αυτόματος πιλότος» στον εγκέφαλο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

 

 

 

 

 

 

 

Επιστήμονες στη Βρετανία, με επικεφαλής έναν Έλληνα, βρήκαν ότι ένα εγκεφαλικό κύκλωμα, που σχετίζεται με την ονειροπόληση, παίζει ρόλο-κλειδί στο να επιτρέπει σε έναν άνθρωπο να εκτελεί διάφορες εργασίες ρουτίνας -όπως π.χ. να οδηγεί μέχρι το σπίτι του ή να δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του- χωρίς να τις σκέφτεται, σαν να βρίσκεται στον «αυτόματο πιλότο».

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, με επικεφαλής τον νευροεπιστήμονα δρα Εμμανουήλ Σταματάκη του Τμήματος Ιατρικής, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), μελέτησαν τους εγκεφάλους 28 εθελοντών με λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI), με τη βοήθεια ενός παιγνιδιού σε υπολογιστή.

Διαπιστώθηκε ότι το λεγόμενο «δίκτυο αυτόματης λειτουργίας», το οποίο για πρώτη φορά είχε ανακαλυφθεί από αμερικανούς επιστήμονες το 2001, παίζει σημαντικό ρόλο ως αυτόματος πιλότος, κάθε φορά που ένας άνθρωπος έχει πια εξοικειωθεί με μια εργασία.

Οι επιστήμονες είχαν διαπιστώσει στο παρελθόν ότι το εν λόγω δίκτυο (default mode network), που αποτελείται από διάσπαρτες περιοχές του εγκεφάλου, είναι πιο ενεργό, όταν κανείς δεν κάνει τίποτε και απλώς αναπαύεται (γι' αυτό ονομάσθηκε και «δίκτυο ονειροπόλησης»).

Κατά καιρούς οι επιστήμονες συσχέτισαν αυτό το εγκεφαλικό δίκτυο και με άλλα πράγματα, όπως την αναδρομή στο παρελθόν, το σχεδιασμό του μέλλοντος και τη δημιουργικότητα. Η διαταραχή στο «δίκτυο αυτόματης λειτουργίας» έχει συσχετισθεί με τη νόσο Αλτσχάιμερ, τη σχιζοφρένεια, τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) κ.α.

Τώρα, για πρώτη φορά, γίνεται αντιληπτό ότι το δίκτυο δεν λειτουργεί μόνο στο «φόντο» του εγκεφάλου, αλλά αναλαμβάνει συχνά πρωταγωνιστικό ρόλο, όταν ο άνθρωπος κάνει εργασίες ρουτίνας. Αποτελεί στην ουσία τον αυτόματο πιλότο, που επιτρέπει να λαμβάνουμε γρήγορες και σωστές αποφάσεις, όταν π.χ. κανείς περπατά από το σταθμό του μετρό έως το σπίτι ή τη δουλειά του σχεδόν αυτόματα, χωρίς να σκέφτεται συνειδητά τη γνώριμη πια διαδρομή. Με τον τρόπο αυτό, ο εγκέφαλος εξοικονομεί χρόνο και ενέργεια.

Αυτό πιθανώς εξηγεί γιατί όταν κανείς παύει να κάνει κάτι αυτόματα, αλλά αρχίζει να το σκέφτεται συνειδητά (π.χ. τα βήματά του σε ένα χορό), τότε δυσκολεύεται περισσότερο να το κάνει σωστά. Οι ερευνητές θεωρούν μάλιστα πιθανό ότι είναι εφικτό να εκπαιδεύσει κανείς τον «αυτόματο πιλότο» του, π.χ. μέσω νευροανάδρασης.

Η νέα ανακάλυψη υποστηρίζει τη θεωρία του νομπελίστα ψυχολόγου Ντάνιελ Κάνεμαν, την οποία παρουσίασε στο βιβλίο του «Σκέψη γρήγορη και αργή» (έχει μεταφρασθεί και στα ελληνικά), ότι υπάρχουν στο νου μας δύο συστήματα που μας βοηθούν στη λήψη των αποφάσεων: ένα αργό ορθολογικό σύστημα που παίρνει υπολογισμένες αποφάσεις και ένα γρήγορο διαισθητικό σύστημα, το οποίο μπορεί να σχετίζεται με τον αυτόματο πιλότο, δηλαδή το «δίκτυο αυτόματης λειτουργίας».

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έρευνά τους θα ρίξει περισσότερο φως σε διάφορα πράγματα: από τις συνέπειες των τραυματισμών στον εγκέφαλο έως τις ψυχικές διαταραχές (κατάθλιψη, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, εθισμοί) και την επίδραση των αναισθητικών φαρμάκων στον εγκέφαλο.

Ο Ε. Σταματάκης είναι επικεφαλής της διεπιστημονικής ερευνητικής Ομάδας Απεικόνισης Γνωστικών Λειτουργιών και Συνείδησης, στο Τμήμα Αναισθησιολογίας της Σχολής Κλινικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ, έχοντας ειδικευθεί στο πεδίο της γνωστικής και κλινικής νευροαπεικόνισης.

Πηγή: ΑΠΕ

H έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα

Tί είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί

Η «κούπα του Πυθαγόρα» ή αλλιώς «δίκαιη κούπα» που κατασκεύασε ο Σάμιος φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής είχε ως στόχο την υπόδειξη και την τήρηση του μέτρου, «μέτρον άριστον».

Η «δίκαιη κούπα», η οποία χρονολογείται περίπου από τον 6ο αιώνα π.Χ., είναι ένα αριστούργημα της υδραυλικής τεχνολογίας των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και ένα μέσο διδαχής. Πέρα από τον περιορισμό της κατανάλωσης κρασιού μέσα από ένα «έξυπνο ποτήρι», ο Πυθαγόρας ήθελε να διδάξει στους μαθητές του την εγκράτεια και την τήρηση του μέτρου.

Οταν ξεπερνιέται το μέτρο πρόκειται για «ύβρις», η οποία έχει ως αποτέλεσμα την τιμωρία, «τίσις». Ολοι οι άνθρωποι οφείλουν να απολαμβάνουν με μέτρο όσα τους παρέχονται δίχως να επιζητούν εναγωνίως περισσότερα.

Πώς λειτουργεί: Στο εσωτερικό της υπάρχει χαραγμένη μία γραμμή, η οποία οριοθετεί την ποσότητα του κρασιού. Αν ο χρήστης δεν υπερβεί τη γραμμή, τότε μπορεί να απολαύσει το «ποτό» του. Ωστόσο, αρκεί μία παραπάνω σταγόνα για να ξεπεράσει τα όρια της γραμμής και τότε η κούπα να αδειάσει, χύνοντας όλο το κρασί από τη βάση της.

Ο μηχανισμός της: Στο κέντρο της κούπας υπάρχει μία στήλη που είναι τοποθετημένη πάνω από έναν σωλήνα που οδηγεί στο κάτω μέρος της. Οσο γεμίζει η κούπα, παράλληλα η στάθμη του κρασιού ανεβαίνει και στο εσωτερικό της κεντρικής στήλης.

Από τη στιγμή που το υγρό δεν ξεπερνά την οριοθετημένη γραμμή δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Μόλις, όμως το υγρό υπερβεί τη γραμμή, τότε τα μόριά του παρασύρουν το ένα το άλλο, έχοντας ως αποτέλεσμα το άδειασμα της κούπας. Η κατασκευή του Πυθαγόρα ακολουθεί το νόμο που ανέπτυξε ο Pascal αιώνες αργότερα για τα συγκοινωνούντα δοχεία.

tilestwra.com | Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί

tilestwra.com | Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί

tilestwra.com | Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί

tilestwra.com | Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί

tilestwra.com | Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί

tilestwra.com | Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί - See more at: http://newsone.gr/paraxena/335198-ti-einai-e-exypne-koypa-toy-philosophoy-pythagora-kai-pos-prepei-na-pinoyme-to-krasi#sthash.CJl7PcRL.dpuf

Περί παιδείας και άλλης λογικής

Μερικές μέρες πριν μου δόθηκε η ευκαιρία και τιμή να συμμετάσχω σε μία συζήτηση παρουσίαση στην Στοά του Βιβλίου πλάι στην καθηγήτρια Σοφία Μουρούτη, στο καθηγητή Δημήτρη Μπουραντά και τον πρόεδρο της Λέσχης Επιχειρηματικότητας Στέλιο Σταυρίδη για το μοναδικό βιβλίο του Sir Ken Robinson ΑΛΛΗ ΛΟΓΙΚΗ, το οποίο με ένα πρωτόγνωρο για εμένα τρόπο αποτελεί οδηγό για το πως μία άλλη λογική στην παιδεία αλλά και στο επιχειρείν μπορεί να απογειώσει την δημιουργικότητα και την καινοτομία σε κάθε πεδίο της ζωής μας.

Ο συγγραφέας μέσα από ένα ιδιαίτερα ευσύνοπτο τρόπο αφού δείχνει πως για χάρη των οικονομιών οδηγήσαμε ολόκληρες γενιές να περιθωριοποιήσουν ταλέντα, ικανότητες και δημιουργικότητα αναφέρετε σε παραδείγματα μοντέλων εκπαίδευσης, σχολειών και επιχειρήσεων όπου το τρίπτυχο Φαντασία-Δημιουργικότητα-Καινοτομία αποτελεί θεμέλιο λίθο προσωπικής ανάπτυξης και ευδαιμονίας. Ίσως η πιο χαρακτηριστική του αναφορά είναι στο Μπλε Σχολείο της Νέας Υόρκης όπου σύμφωνα με τον Chris Wink εκεί που το παραδοσιακό σχολείο αποτελεί σιταποθήκη-γνώσεων που γεμίζει φορτηγά-παιδιά, το Μπλε Σχολείο είναι μία πλατφόρμα εκτόξευσης, τα παιδιά πύραυλοι και οι δάσκαλοι … απλά παλεύουν να βρουν το φυτίλι. Αναφορές σε θέματα όπως η ειλικρινή αυτοκριτική, η πολυσυλλεκτική γόνιμη συνεργασία, η δυνατότητα να αναγνωρίζεις μία καλύτερη πρόταση από τη δική σου και να την στηρίζεις και πάνω από όλα, η έλλειψη φόβου απέναντι στο λάθος ή την αποτυχία σε συνάρτηση με την αποφασιστικότητα να ξανασηκωθείς στα πόδια σου αποτελούν μερικά μόνο από τα στοιχεία που έκαναν τη συζήτηση αλλά και το βιβλίο απόλυτα σχετικό με την ευρύτερη κατάσταση που συγκλονίζει τη χώρα μας.

Την επόμενη ημέρα βρέθηκα σε μία άλλη – διαφορετική συζήτηση με μεταπτυχιακούς φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών προσκεκλημένος μίας εξαιρετικής «δασκάλας» της καθηγήτριας Ειρήνη Ρηγοπούλου. Ο Σωκράτης έλεγε ότι «η εκπαίδευση είναι το προσάναμμα μίας φλόγας και όχι το γέμισμα ενός αγγείου» και εγώ είδα με μεγάλη μου έκπληξη και ανακούφιση σαράντα νέα παιδιά έτοιμα να κατακάψουν με το πνεύμα τους και το δυναμισμό τους την κρίση και όλα όσα μας οδήγησαν τα τελευταία 35 χρόνια με νομοτελειακό τρόπο σε αυτή.

Είναι αλήθεια ότι στην αρχή όλα τα παιδιά αγωνιούσαν να μάθουν πως θα προσληφθούν, πώς να γράψουν το βιογραφικό, αν χρειάζεται προϋπηρεσία, τι να κάνουν για να μην απολυθούν. Πίσω όμως από το άγχος τους για απασχόληση έβλεπες ξεκάθαρες θέσεις, δυνατά πρόσωπα, αγωνία όχι για να βρουν δουλειά αλλά για τους δοθεί η ευκαιρία να πολεμήσουν κι αυτοί, να προσπαθήσουν, να δημιουργήσουν, να χτίσουν. Η Ευρυδίκη αναρωτήθηκε «θα μας δοθεί ευκαιρία» και τότε ξεπρόβαλλε για άλλη μια φορά μπροστά μου η εικόνα των λεγεώνων από τηλεοπτικούς σοφούς, ειδήμονες, εθνοπατέρες, εργατοπατέρες, φοιτητοπατέρες , αναλυτές και κάθε λογής ειδικών που στο όνομα όλων μας – και προφανώς της Ευρυδίκης – προσπαθούν να μας σώσουν, καλύπτοντας την ίδια στιγμή τη διαχρονική τους ανικανότητα, τις περιοριστικές αντιλήψεις τους και όλως τυχαίως και ορισμένα από τα μύρια προνόμια τους. Η απάντηση μπορεί να είναι μόνο μία στην αγαπητή Ευρυδίκη … η κάθε ευκαιρία πρέπει να διεκδικηθεί μέσα από τα ταλέντα, τις ικανότητες, το δυναμισμό και το πνεύμα συνεργασίας του καθενός. Υπάρχουν πολλοί που με μία ΑΛΛΗ ΛΟΓΙΚΗ θα σταθούν πλάι σας και μαζί θα ξανασηκωθούμε στα πόδια μας. Όλους τους άλλους – που πλέον τους ξέρουμε – οφείλετε και οφείλουμε να τους προσπεράσουμε.

Προχωράμε … θα είναι δύσκολο αλλά γίνεται.

Αλέξανδρος Κωστόπουλος, σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας και εμπνευστής του Repo(we)rGreece

epityxontes

Κτίριο 1

  • Ηρ. Πολυτεχνείου 33
    (πλατεία) Νέα Πεντέλη
  • 2108048919

Κτίριο 2

  • Ολύμπου 1
    Λεωφ. Πεντέλης
    ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ
  • 2108035537

Δικτύωση

Συνεργασία

Αποστολή Βιογραφικού στο email μαςΑποστολή
βιογραφικού

info@dinamiko.gr